Naukowe odkrycia, spotkania z wybitnymi naukowcami

Dziewczęta w laboratoriumNiemal 1000 uczniów wzięło udział w spotkaniach akademickich, które odbywały się na sześciu uczelniach wyższych zaangażowanych w projekt „Zdolni z Pomorza”. Choć zajęcia odbywały się w soboty, młodzi naukowcy chętnie przyjeżdżali z różnych powiatów województwa pomorskiego, by zgłębiać tajemnice światła, kryminalistyki, programowania czy matematyki. Podczas 43 spotkań poruszono różnorodną tematykę i zawsze to uczniowie mieli wpływ na prezentowane zagadnienia, ponieważ mogli wybrać temat spotkania, głosując w ankiecie zamieszczonej na naszej stronie. 

Spotkania akademickie to idea ekspertów pracujących przy projekcie innowacyjnym „Zdolni z Pomorza” w latach 2010–2013. Uznali oni, że wybitnie uzdolnieni uczniowie powinni zostać objęci wsparciem na poziomie akademickim. Stąd narodził się pomysł 6-godzinnych spotkań akademickich składających się nie tylko z części teoretycznej, wykładowej, ale też z praktycznej, z uwzględnieniem zajęć ruchowych i relaksacyjnych. Początkowo spotkania odbywały się na dwóch uczelniach (Uniwersytet Gdański i Politechnika Gdańska) a później, wraz z rozwojem projektu, dołączyły cztery kolejne (Akademia Pomorska w Słupsku, Akademia Morska w Gdyni, Gdański Uniwersytet Medyczny, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych). Oferta spotkań jest bogata, młodzi ludzie mają w czym wybierać, ale zawsze na jakiejkolwiek uczelni by nie byli, chwalą zajęcia warsztatowe i laboratoryjne. 

Wizyta w laboratorium cieszy najbardziej
Zauważają to wykładowcy, którzy pozwalają się tą chwilą w laboratoriach nacieszyć. 
– Nie wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie wiedzą, co chcą robić w życiu. Zastanawiają się, czy zostać biologiem, lekarzem, a może farmaceutą? Uczestnictwo w spotkaniach akademickich pozwala im poznać specyfikę różnych zawodów, ale przede wszystkim poznać funkcjonowanie uczelni od środka. Wielkim przeżyciem jest dla nich wysłuchanie wykładu na sali wykładowej, w której są po raz pierwszy. Podobnie jak uczestnictwo w ćwiczeniach praktycznych. I my pracując z nimi, wiemy, że oni są chłonni i potrzebują więcej praktyki niż teorii, której mają aż za dużo w szkole. Staramy się dać im czas, nie popędzać, pozwalamy się im nacieszyć obecnością w laboratorium. Zauważyłam, że to dla nich wielkie przeżycie, nałożenie fartucha, rękawiczek czy też poruszanie się po sali laboratoryjnej – zauważa prof. Katarzyna Zorena, koordynator spotkań na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. 

Nieoceniony kontakt z ludźmi nauki
Na aspekt ten zwraca uwagę również Beata Graczyk-Zając, opiekun metodyczno-pedagogiczny, podkreślając jednocześnie możliwość bezpośredniego kontaktu z wykładowcami, którzy mogą zainspirować młodych ludzi do dalszych intelektualnych i naukowych poszukiwań. 
– Dużą wartością projektu jest to, że uczniowie mogą zobaczyć jak pracują uczelnie, jaki prezentują styl pracy, jakie oferują przedmioty, jakie zagadnienia odpowiadają im najbardziej. Mogą również spotkać pracowników naukowych i porozmawiać z nimi, wymienić poglądy, zadawać pytania. To ma dla nich duże znaczenie – zauważa Beata Graczyk-Zając, opiekun metodyczno-pedagogiczny z Lokalnego Centrum Nauczania Kreatywnego w Wejherowie. 

Wyprawy po naukowe odkrycia
Uczniowie chętnie korzystają z zajęć, niestraszne jest dla nich wstawanie w sobotnie poranki, by przeżyć kolejne naukowe przygody. 
– Dzięki wykładom można było zdobyć wiele informacji i były one bardzo interesujące. Zdecydowanie najciekawszą częścią wyjazdu była część praktyczna z wymienianiem pożywki oraz zwiedzanie sali biologicznej z prezentacją bakterii i oglądaniem pleśni pod mikroskopem – powiedziała Marzena. 
– Zajęcia te były bardzo ciekawe, pokazały nam, że matematyka jest obecna w każdej dziedzinie życia. Wiele z poruszonych tematów może się przydać w dalszej edukacji – dodał Dawid. 
Krystian chwali miłych ludzi, interesujące wykłady oraz intrygujące ćwiczenia w laboratorium. 
– Ten ostatni punkt programu wycieczki najbardziej mi się podobał, ponieważ mogliśmy sami spróbować naszych sił. Każdy posiadał prawo do wykonania jakiegoś zadania i nikt nie był dyskryminowany. Przyjazną atmosferę można było wyczuć w każdej chwili, a gdy ktoś potrzebował pomocy, to zawsze ją otrzymał. Wyprawa ta była jak najbardziej udana i liczę na kolejne takie spotkania – zauważył.
Natomiast grupa przyjaciół Dominika, Jagoda i Maksymilian zgodnie mówią, że najbardziej cenna okazała się dla nich informacja na temat, jak zostać dawcą szpiku kostnego i jak powstaje choroba wieńcowa. I podobnie jak inni uczestnicy spotkań akademickich chwalą zajęcia laboratoryjne, dodając jednocześnie, że możliwość spotkania z wykładowcami była pouczającym zdarzeniem. 

Kolejne spotkania akademickie ruszą w nowym roku akademickim 2017/2018. Jakie interesujące tematy i zagadnienia przygotują uczelnie? Zaglądajcie na naszą stronę.