Kombinatoryka w szkole? A dlaczego nie?

Nauczyciele podczas spotkania sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli matematykiMatematyka w ujęciu rozszerzonym była tematem ostatniego seminarium tematycznego sieci nauczycieli, które odbyło się 25 listopada w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Spotkanie, którego tematem była kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa w rozszerzonym programie nauczania matematyki, poprowadził docent, dr hab. Wojciech Guzicki, autor poradnika „Rozszerzony program matematyki w gimnazjum”. W  seminarium uczestniczyło 35 nauczycieli ze szkół podstawowych (gimnazjalnych) i średnich województwa pomorskiego. 

Dr hab. Wojciech Guzicki część spotkania przeznaczył na podzielenie się ze słuchaczami swoim doświadczeniem, w jaki sposób przygotowywał uczniów do olimpiad matematycznych. Wyjaśniał, że bardzo dobrym systemem nauczania jest tworzenie w klasach grup o różnych poziomach zaawansowania w matematyce podobnie jak się tworzy grupy zaawansowania w języku obcym, zaprezentował również zestaw zadań z kombinatoryki. Na pytanie: Czy szkoła podstawowa to dobry moment, aby zacząć rozmawiać z uczniami o rachunku prawdopodobieństwa, odpowiedział, że jest to zdecydowanie za późno, ponieważ pytanie o częstość występowania pojawia się u dzieci bardzo wcześnie i do objaśnienia tego zagadnienia nie potrzeba wcale skomplikowanej wiedzy matematycznej.