Wiersz na lekcji chemii? A dlaczego nie!

Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli chemiiPodczas lutowego spotkania sieci współpracy i samokształcenia, które odbyło się w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, nauczyciele chemii zastanawiali się, w jaki sposób przeprowadzić lekcje w sposób interesujący dla uczniów przy jednoczesnej realizacji podstawy programowej, bo przecież ciekawym punktem wyjścia może stać się wiersz czy oryginalne zastosowanie substancji.   

Analizując metody stosowane w polskich szkołach oraz odwołując się do dobrych praktyk stosowanych zagranicą (np. Finlandii), określili elementy, które powinny znaleźć się na każdej lekcji. Nie jest to zaskoczeniem, że  metoda eksperymentu naukowego to clou każdej lekcji chemii. Eksperyment prowadzony przez uczniów to jedno z najlepszych narzędzi do uczenia ich umiejętności rozumowania, weryfikowania hipotez i samodzielnego wyciągania wniosków, uczenia krytycznego myślenia na zajęciach oraz rozumowania na przedmiotach przyrodniczych. Duży nacisk na metodę naukową kładzie obecna podstawa programowa. 

Uczniowie często wskazują, że  ważnym elementem lekcji jest jej ciekawy kontekst. Efektowne doświadczenie, nietypowe właściwości, oryginalne zastosowanie substancji, może  nawet wiersz, mogą być punktem wyjścia interesującej lekcji.

Podczas spotkania nauczyciele chemii przygotowali scenariusze lekcji, oparte o metodę naukową z wykorzystaniem ciekawego kontekstu, które mogą stać się  zbiorem dobrych praktyk, wsparciem dla innych nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka chemii w szkole była coraz ciekawsza.

Temat lekcji chemii (szkoła podstawowa):
Rozdzielanie mieszanin
Tam gdzie chmura deszczem szlocha,
żył Kopciuszek i macocha,
i z siostrami swymi dwiema,
żadna z nich rozumu nie ma.
Pewien książę wysłał w dal
zaproszenie na swój bal.
Każde dziewczę zaproszone
Książę może wziąć za żonę.
Lecz by tę jedyną wybrać
ta ma konkurs ciastek wygrać.
Kopciuszek w związku z rodzynek brakiem
zabrał się za ciasto z makiem.
Pierwsza siostra robi piernik,
druga za to piecze sernik.
Lecz wysiłki ich są marne,
przy wypieku Kopciuszka – żartem.
Gdy się o tym dowiedziały
z gniewu sól jej w mak wsypały.
Drogi uczniu, więc mi powiedz
 – Jak dokończyć ma makowiec?        
Uczennice I i II LO z Gdańska

Nauczyciele chemii podczas zajęć grupowychNauczyciele chemii podczas zajęć grupowych
Nauczyciele chemii podczas zajęć grupowych