Myślenie krytyczne i elementy storytellingu w pracy z uczniem zdolnym – relacja ze spotkania

9 thumb10 października odbyło się pierwsze w tym roku szkolnym spotkanie sieci współpracy i samokształcenia psychologów i pedagogów. Dotyczyło ono myślenia krytycznego i elementów storytellingu. Uczestnicy wspólnie opracowali plan spotkań do końca roku szkolnego oraz zdecydowali, z jakiego obszaru ekspertów chcieliby na te spotkania zapraszać.

Następnie grupa zajęła się tematem myślenia krytycznego, a zadania oraz dyskusje dotyczyły następujących zagadnień: które wartości i zasady panujące w szkołach pozwalają na myślenie krytyczne; po co nam myślenie krytyczne; czym jest przekaz wiedzy, a czym konstruowanie wiedzy oraz co stoi na przeszkodzie krytycznemu myśleniu. Uczestnicy ćwiczyli w małych zespołach używanie narzędzi myślenia krytycznego (TOC). Na podsumowanie obejrzeli krótki filmik pokazujący, jak postrzegamy samych siebie, opierając się na opiniach, a nie na faktach.

W dalszej kolejności poświęcono czas na zapoznanie się z tematem storytellingu. Każdy uczestnik wymyślił historię składająca się z 6 słów. Wszystkie opowieści mocno pobudzały wyobraźnię słuchaczy. Układali oni też wspólną historię, korzystając z kart do gry Dixit.

Grupa postanowiła, że na kolejne spotkania każdy będzie mógł przynieść kartę z propozycją książki lub filmu, które warto przeczytać/obejrzeć w związku z pracą psychologa i pedagoga – przeznaczono do tego specjalne pudełko. Dodatkowo każdy będzie mógł do wspólnego segregatora włożyć kartę z nazwą i opisem instytucji, do której warto kierować ucznia zdolnego. Z tych narzędzi grupa będzie korzystać na każdym spotkaniu.

GalleryPhotoGalleryPhoto 2

GalleryPhoto 1GalleryPhoto 5 

GalleryPhoto 4GalleryPhoto 6

GalleryPhoto 7GalleryPhoto 3