Popularny Pitagoras na Politechnice Gdańskiej

Uczniowie siedzą w sali wykładowej i patrzą na ekran z wyświetlaną w tle prezentacją, wykładowca stoi po prawej stronie przy pierwszej ławce i drzwiach, drzwi otwarte

7 grudnia 2019 r. na Politechnice Gdańskiej, w ramach projektu „Zdolni z Pomorza – Politechnika Gdańska”, odbyło się ponownie spotkanie akademickie pt. „Twierdzenie Pitagorasa jakiego nie znacie”. Tematyka była tak bardzo interesująca dla uczniów, że wielu chętnym w zeszłym roku nie udało się zdobyć miejsca. Spotkanie zostało przygotowane i poprowadzone przez pracowników Centrum Nauczania Matematyki i Kształcenia na Odległość. Zajęcia skierowane były do uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych.

Uczestnicy poznali tajemnice największego skarbu geometrii – twierdzenia Pitagorasa. Na wykładzie usłyszeli o takich jego obliczach, o jakich nie mówi się w szkole. Zobaczyli kilka ciekawych jego dowodów, w tym także dowody prezydenta Stanów Zjednoczonych Jamesa Garfielda oraz Leonarda da Vinci. Dowiedzieli się, co wspólnego z twierdzeniem Pitagorasa miały wylewy Nilu w dawnym Egipcie i poznali wiele innych ciekawostek. Na laboratoriach – oprócz twierdzenia Pitagorasa – uczniowie konstruowali księżyce Hipokratesa i ślimaki Teodorosa. Na ćwiczeniach – korzystając ze zdobytej wiedzy – rozwiązywali zadania i tworzyli fraktalne drzewa Pitagorejskie.

Przykładowe opinie uczniów:

Zajęcia dały mi dużą wiedzę na temat twierdzenia Pitagorasa, ale również o pierwiastkach. Chciałabym jeszcze raz przyjechać na takie zajęcia. 
– Zuzanna z Wicka
               
Zajęcia bardzo fajne. Niektóre elementy mnie zaintrygowały i zaskoczyłem się niektórymi formami twierdzenia.
– Nikodem z Karsina

Zajęcia były ciekawe i interesujące. Dowiedziałem się z nich wielu ciekawych rzeczy, których raczej bym się nie dowiedział w szkole.
– Mikołaj z Malborka

Uważam, że zajęcia były przeprowadzone profesjonalnie oraz dokładnie wcześniej przemyślane i opracowane.
– Urszula z Gdyni

Zajęcia bardzo mi się podobały. Były ciekawe i dużo z nich wyciągnęłam. Z zajęć wyszłam bogatsza o nową wiedzę.
– Martyna z Chojnic

Uczeń siedzi przed komputerem, operuje myszką, na monitorze układ trzech kolorowych kwadratówUczniowie siedzą w ławkach, wycinająUczniowie pracują w grupach, wycinania ciąg dalszyGrupa uczniów prezentuje układ figur geometrycznych wyciętych z kolorowego papieru i ułożonych na stole