LEGOratorium (inaczej LEGO laboratorium)

Zajęcia18 grudnia 2021 roku na Akademii Pomorskiej w Słupsku odbyło się spotkanie akademickie z informatyki dla uczniów szkół podstawowych pt. „LEGOratorium (inaczej LEGO laboratorium)”. Składało się ono z wykładu oraz zajęć praktycznych w grupach.

Podczas wykładu uczestnicy zapoznali się z przedstawioną w skrócie historią robotyki oraz pojęcia „robot”, a następnie z najważniejszymi elementami zestawu Lego Mindstorms EV3 Home oraz ich charakterystyką i trybami pracy.

W czasie zajęć praktycznych uczniowie spróbowali swoich sił w programowaniu robotów Lego Mindstorms EV3. Na początku zapoznali się z prostym i przyjaznym graficznym środowiskiem programistycznym EV3 Programmer. Następnie tworzyli programy poruszające roboty po określonej trasie, rozpoczynając od najprostszych zadań np. jazdy prosto na określoną odległość, skrętu w miejscu czy objeżdżania przeszkody aż po pokonywanie trasy skomplikowanego slalomu.

Kolejnym zadaniem było napisanie programu, dzięki któremu robot wyszukiwał czujnik podczerwieni, a po jego wykryciu podążał za nim. Następnym zadaniem było napisanie programu dla „tchórzliwego” robota, który w razie próby dotknięcia czujnika podczerwieni (zbliżenia doń ręki lub jakiegoś przedmiotu) miał za zadanie obrócić się w miejscu i uciec.

Uczestnicy zajęć przekonali się, że programowanie robotów, oprócz tego, że jest kształcące i rozwijające, może być również świetną zabawą i dać wiele radości gdy zaprogramowany robot dobrze wykona wszystkie postawione przed nim zadania.

ZajęciaZajęciaZajęciaZajęciaZajęciaZajęcia