Poczuć i zobaczyć prąd. Z wizytą w elektrowni wodnej w Czymanowie

W Elektrowni Wodnej Żarnowiec w CzymanowieOsiemnastu gimnazjalistów z projektu „Zdolni z Pomorza – powiat wejherowski” tuż przed wakacjami 21 czerwca wybrało się na wycieczkę do Elektrowni Wodnej Żarnowiec w Czymanowie. Uczniowie zwiedzili elektrownię i górny zbiornik wodny.

Zwiedzanie elektrowni uczniowie zaczęli od zbiornika górnego, którego wielkość odpowiada 130 piłkarskim boiskom, a jego uzupełnienie wymaga pracy wszystkich hydrozespołów z pełną mocą przez 6 godzin. Nam jego zwiedzanie zajęło 4 godziny. Pierwsze chwile były bardzo wietrzne.

Po elektrowni oprowadzał nas doświadczony i przemiły pracownik, który w bardzo przystępny i ciekawy sposób opowiadał nie tylko o czterech rurociągach, ale także o komputerowym systemie sterowania i tym co znajduje się w hali maszyn.

Podczas zwiedzania zajrzeliśmy też kilka pięter pod ziemię, gdzie znajduje się układ hydrauliczny turbiny, łożysko oraz do hali maszynowej, gdzie podziwialiśmy cztery ogromne generatory, będące sercem elektrowni. Są to maszyny odwracalne typu Francis. Zeszliśmy do najniższego punktu elektrowni, leżącego 26,5 m poniżej poziomu morza. Później trzeba było niestety wspiąć się tymi schodami pod górę.

W strefie magazynowej zobaczyliśmy także niedostępny dla innych wirnik turbiny o średnicy 6 metrów. Oczywiście musieliśmy zajrzeć także do nastawni. To z tego miejsca elektrownia jest sterowana, diagnozowana i kontrolowana. Wycieczkę zakończył spacer przy zbiorniku dolnym, czyli nad jeziorem Żarnowieckim.

Elektrownia naprawdę robi ogromne wrażenie. Mogliśmy w obecności transformatorów blokowych, poczuć, usłyszeć… i niemalże zobaczyć prąd.

Ale to nie był koniec wrażeń, nasz kierowca autobusu pan Krzysztof, okazał się niezwykłym przewodnikiem, pokazał nam „pomnik” niewybudowanej elektrowni jądrowej, a także raczył nas opowieściami o czasach, kiedy woził pracowników do Żarnowca. Dzisiaj widzieliśmy tam wymarłe miasteczko, ale kiedyś istniała szansa na realne zaistnienie „atomówki” w Polsce.

Warto dodać, że EW Żarnowiec to największa elektrownia wodna w Polsce, która generując blisko 800MW mocy, ma strategiczne znaczenie dla polskiej energetyki.

Młodzież ogląda schematMłodzież słucha prelekcji
Grupa w zielonych kaskach zwiedza obiektGrupa w zielonych kaskach zwiedza obiekt

Widok pomieszczenia elektrowni z góryWidok budynku elektrowni od strony wejścia