Matematyka jest fascynująca i zabawna

Nauczycielka wskazuje tekst na tablicy i patrzy na uczniówTemat wydaje się mało efektowny, bo cóż może być zaskakującego w sformułowaniu: „Podzielność liczb całkowitych. Cechy podzielności”. A jednak pani Barbara Wolnik podczas zajęć pozalekcyjnych z matematyki w LCNK Sopot rozpoczyna wprowadzenie takim tonem, że od razu zaraża entuzjazmem. Ścisza głos, jakby zdradzała jakieś wielkie tajemnice, opowiada anegdoty, żartuje. Używa sformułowań podkreślających, że pracuje razem z uczniami, a nie wydaje im polecenia: „Zaczniemy mówić o takich fajnych rzeczach”, „Zrobimy notatkę”.

Czytaj więcej...

Poezja nonsensu, absurdu i groteski

Troje uczniów z nauczycielką siedzi przy jednej ławce w sali szkolnejUczniowie siadają w kręgu i od razu dostają od nauczycielki pliki kart, zróżnicowanych kształtem, a nawet kolorem. Są tutaj materiały bardzo zróżnicowane pod względem treści: opowiadanie Sławomira Mrożka ”Chcę być koniem”, wiersz Shela Silversteina „Clarence” w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka, bajka Ignacego Krasickiego „Lew i zwierzęta”, cytaty z noblowskiego wystąpienia Olgi Tokarczuk, reprodukcje obrazów czy fotografie wybranych przykładów street artu. Jak się później okaże, będą także fragmenty filmów o sztuce oraz klipów muzycznych. Tak zaczynają się zajęcia rozwijające kompetencje społeczne prowadzone przez panią Marzenę Ryńską w LCNK powiat wejherowski.

Czytaj więcej...

Imieniny tajemniczej Pi

Troje uczniów w sali lekcyjnej, nauczycielka na tle tablicy pochylona nad ławkąJak na zajęcia z matematyki w szkole podstawowej początek jest dość zaskakujący, ale – jak wyjaśniają mi uczniowie – pani Iza zawsze wymyśli coś niesamowitego. Tym razem na środku wielkiego, wspólnego stołu leżą rozmaite przedmioty, które łączy jedynie kształt, wszystkie są bowiem kołami lub walcami (płyta kompaktowa, rolka taśmy, ołówek, szpulka, szklanka, gruby pisak, plastikowa bransoletka itp.). Każdy dostaje do ręki miarkę, ołówek i tabelkę. Należy wybrać sobie jeden lub kilka przedmiotów i dokonać jak najdokładniejszych pomiarów ich obwodów i średnic. Obserwacja, wybór, pomiar, zapis w tabeli – wszystko to zajmuje trochę czasu, ale wreszcie, po zakończeniu zadania wszyscy przekonujemy się, że pomimo różnych wartości wyniki mają ze sobą coś wspólnego. Tak poznajemy „tajemniczą liczbę Pi”. I panią Izabellę Dąbek prowadzącą zajęcia pozalekcyjne z matematyki w LCNK powiat kwidzyński.

Czytaj więcej...

Jak mówić i jak słuchać, żeby wszyscy wszystko zrozumieli

Zespół czterech osób pracuje wspólnie nad projektem biznesowymTemat bloku zajęć wydaje się dość typowy: „Doskonalenie komunikacji językowej”, ale pani Mariola Król z LCNK powiat słupski prowadzi zajęcia rozwijające kompetencje społeczne z polotem i wielką spontanicznością. Uczennice szkoły podstawowej są w wieku, w którym bardzo trudno jest przełamać nieśmiałość, nie panuje się nad własnym ciałem i głosem, a sprzeczne emocje skutkują często blokadą przed wystąpieniami publicznymi. Dlatego bardzo ważne jest podejście nauczyciela – jego empatia, serdeczność, wyrozumiałość, umiejętność przełamywanie barier. Pani Mariola ma wszystkie te cechy, a ponadto jest jeszcze niezwykle profesjonalna. Już na pierwszych zajęciach dziewczęta poczuły się bezpiecznie i uzyskały pewność, że trafiły w dobre miejsce.

Czytaj więcej...